...

Parodontoza

Paradontoza, nazywana również zapaleniem przyzębia, jest chorobą infekcyjną tkanek przyzębia, która atakuje głównie osoby po trzydziestym piątym roku życia. Polega ona na stopniowym odsłanianiu korzeni zębów na skutek zniszczenia kości, w której są umocowane. Nieleczona paradontoza z biegiem czasu może prowadzić do rozchwiania, a nawet do całkowitej utraty zębów.

Szacuje się, że z powodu paradontozy cierpi nawet siedemdziesiąt procent Polaków, czyli znacznie więcej niż na cukrzycę, nadciśnienie tętnicze czy schorzenia kręgosłupa. Jej konsekwencje mogą być naprawdę poważne, dlatego tak ważne jest prawidłowe rozpoznanie jak najwcześniejszego stanu zapalnego przyzębia.

Czym jest paradontoza?

Najnowsze badania wykazują, iż w Polsce spora część osób boryka sie z paradontozą. Zaczynając jednak od początku powinieneś wiedzieć, iż istnieją dwa rodzaje chorób dziąseł. Pierwszą z nich jest zapalenie dziąseł, drugą, zapalenie przyzębia. Początki choroby przyzębia to przede wszystkim zapalenie dziąseł. Pojawia się wtedy, gdy dziąsła są zaognione, opuchnięte i mają tendencję do krwawienia podczas nitkowania lub szczotkowania. Jeśli zauważasz u siebie krwawienie dziąseł podczas szczotkowania zębów, czy też używania nici dentystycznych może to stanowić początek zapalenia dziąseł. Nieleczone zapalenie powoduje odrywanie się dziąseł od zębów, pozostawiając małe kieszonki wokół zęba. Kieszeń zatrzymuje płytkę nazębną, do której nie można dotrzeć szczotką i zamienia się w kamień nazębny.

Nagromadzenie płytki nazębnej i kamienia rodzi dalsze problemy związane z podrażnieniami. Może to prowadzić do krwawienia dziąseł czy nieświeżego oddechu. Zęby mogą stać się bardziej wrażliwe na gorące i zimne substancje. Na tym etapie stan można jak najbardziej leczyć prostą wizytą w naszym gabinecie New Dent Clinic.

Zapalenie przyzębia występuje wtedy, gdy zapalenie dziąseł prowadzi do utraty masy kostnej. Pomiędzy zębami a dziąsłami powstają kieszonki. Podtrzymująca tkanka dziąsła i kość utrzymująca zęby na miejscu ulegają zniszczeniu. To z kolei może powodować chwiejność zęba, co wpływa na zdolność prawidłowego żucia i mówienia. Na tym etapie utraconej kości i tkanki nie można odtworzyć. Celem leczenia paradontozy byłoby zapobieżenie dalszemu postępowi choroby, tak aby jak najdłużej pozostawało w jamie ustnej jak najwięcej zębów.

Termin zapalenia przyzębia dotyczy głównie chorób zapalnych, które dotyczą bezpośrednio  tkanki, która podtrzymuje zęby. W New Dent Clinic z przyjemnością pomożemy w walce z dolegliwościami, których możesz doświadczać!

Jakie są objawy paradontozy?

Pierwsze objawy paradontozy często bywają niezauważane, a niekiedy nawet lekceważone przez pacjentów. Sygnałem budzącym niepokój jest przede wszystkim systematyczne krwawienie dziąseł, które zazwyczaj pojawia się w trakcie szczotkowania zębów. Widocznym objawem stanu zapalnego przyzębia jest także zmiana wyglądu dziąseł, między innymi ich rozrost oraz zaczerwienienie. Poza tym, infekcji mogą towarzyszyć też dodatkowe objawy, takie jak nieprzyjemny zapach z ust oraz nadwrażliwość na temperaturę.

Pacjenci cierpiący na paradontozę często zgłaszają się do stomatologa zbyt późno, w momencie gdy zauważają u siebie:

• odsłonięcie szyjek zębowych,
  • rozchwianie zębów lub powstanie przerw między nimi,
  • nasilające się dolegliwości bólowe.

Paradontoza najczęściej jest diagnozowana w zaawansowanym stadium, pomiędzy czterdziestym a pięćdziesiątym rokiem życia. Wciąż niewiele osób zdaje sobie sprawę, że im wcześniej zostanie wykryty stan zapalny przyzębia, tym leczenie paradontozy jest łatwiejsze i bardziej skuteczne.

Przyczyny paradontozy

Paradontoza jest obecnie jednym z najczęstszych schorzeń jamy ustnej, które zajmuje drugie miejsce, zaraz po próchnicy. Do głównych przyczyn stanu zapalnego przyzębia jest zaliczany głównie szybki tryb życia oraz brak właściwej higieny jamy ustnej. Zdaniem lekarzy stomatologów na paradontozę znacznie częściej chorują palacze, osoby cierpiące z powodu cukrzycy, a także pacjenci w złej kondycji psychicznej. Niekiedy do powstania stanu zapalnego przyzębia mogą przyczynić się również nieprawidłowo wykonane korony.

Sam schemat rozwoju paradontozy jest dość prosty: resztki jedzenia pozostające na powierzchni zębów tworzą osad, który z biegiem czasu przekształca się w kamień nazębny, stanowiący doskonałą pożywkę dla bakterii i chorobotwórczych mikroorganizmów. W ten sposób powstaje stan zapalny, który powoduje powolne odsłanianie szyjek zębowych i przyczynia się do niszczenia struktur odpowiedzialnych za utrzymanie zębów w zębodołach.

Proces leczenia paradontozy

Skuteczne leczenie paradontozy jest możliwe, a sam stan zapalny przyzębia może zostać całkowicie wyleczalny. Pacjentom z miasta Poznań oferujemy kompleksową ofertę zabiegów, umożliwiających przeciwdziałanie m.in. gromadzeniu się kamienia nazębnego, będącego główną przyczyną rozchwiania i utraty zębów.

W łagodnej postaci leczenie paradontozy zazwyczaj sprowadza się do systematycznego poddawania się zabiegowi skalingu (usuwania kamienia nazębnego) oraz przestrzegania zasad higieny jamy ustnej. W niektórych przypadkach konieczne jest poprawienie nieprawidłowo wykonanych wypełnień bądź uzupełnień protetycznych.

Wybierając gabinet stomatologiczny Poznań masz pewność, iż prowadzimy także leczenie paradontozy w umiarkowanym oraz zaawansowanym stadium. Pacjentom proponujemy zabieg kiretażu (oczyszczania powierzchni korzenia) wraz z uzupełnieniem ubytków kostnych specjalnymim preparatami kościozastępczymi. Leczenie ciężkich odmian paradontozy jest jednak dość długotrwałe i wymaga nie tylko dużej wiedzy ze strony lekarza, ale także ogromnej determinacji pacjenta.

Zabiegi chirurgiczne na przyzębiu umożliwiające jeszcze dokładniejsze oczyszczenie korzeni po odsłonięciu dziąsła (kiretaż)

W przypadku zaawansowanej postaci paradontozy, stosowany jest zabieg o nazwie kiretaż, który polega na dokładnym oczyszczeniu kieszeni z zalegającego kamienia nazębnego oraz obumarłych tkanek przy pomocy specjalnego narzędzia zwanego kiretą. Kiretaż jest przeprowadzany w znieczuleniu miejscowym, więc w czasie jego trwania pacjent nie odczuwa dyskomfortu oraz dolegliwości bólowych.

Wyróżnia się kiretaż zamknięty oraz otwarty (ten drugi wymaga nacięcia dziąsła wzdłuż patologicznej kieszeni). Oba zabiegi pozwalają jednak na skuteczne zlikwidowanie niebezpiecznego stanu zapalnego i zagojenie się rany.

Zapobieganie chorobom przyzębia

Paradontoza nie jest już schorzeniem dotykającym wyłącznie seniorów, gdyż obecnie cierpi na nią sporo osób po trzydziestym roku życia. Chorobie tej można skutecznie zapobiegać, trzymając się kilku prostych rad. Przede wszystkim po każdym posiłku należy pamiętać o dokładnym wyszczotkowaniu zębów. Zaleca się także stosowanie nici dentystycznych, które umożliwiają precyzyjne oczyszczanie przestrzeni międzyzębowych z zalegających resztek jedzenia.

By zapobiec paradontozie należy też regularnie odwiedzać stomatologa i przynajmniej raz na sześć miesięcy usuwać kamień odkładający się na zębach. Duże znaczenie ma także prawidłowa dieta.

New Dent Clinic
os. Orła Białego 74, Poznań
Zadzwoń do nas już dziś!
Rejestracja czynna
7 dni w tygodniu
new.dent@op.pl
Alaa Eljamal - ZnanyLekarz.pl
Seraphinite AcceleratorOptimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.